The Natural History of Birds er det første omfattende, naturvidenskabelige værk om ornitologi, skrevet mellem 1770 og 1793, af encyklopædisten, matematikeren og naturforskeren George-Louis Leclerc. Om ådselæderen skriver Leclerc blandt andet: The ferocity of the vulture is such, that it cannot be tamed. Sometimes it seizes it’s prey in it’s flight; at other times, it darts upon its victims from the top of a tree or elevated cliff; but always upon it’s wing. It eats flesh, the entrails of living animals, and even carrion. It leaves nothing but the white bones.
Erased de Kooning Drawing er titlen på et tidligt, konceptuelt værk af Robert Rauschenberg: Et næsten blankt stykke papir i en simpel ramme. Efter at have skabt en serie hvide monokromer havde Rauschenberg sat sig for at skabe et kunstværk in reverse, med et viskelæder. I 1953 bad han derfor Willem de Kooning, der på det tidspunkt allerede havde opnået verdensberømmelse, om at donere en af sine tegninger til formålet. Reaktionen på Rauschenbergs ikonoklastiske værk er blevet beskrevet som en detonation, der rystede kunstverdenen.
At slagte en hellig ko er en dansk talemåde, der betyder, at man bryder med gamle traditioner eller standpunkter.
Indiens hellige køer er et fænomen, jeg tidligt blev introduceret til. Engang i 90’erne fik jeg mit livshoroskop lagt, in absentia, af en indisk astrolog i Delhi. I løbet af samme årti bemærkedes det, at bestanden af ådselædere i Indien var faldet med 90 procent siden starten af 80’erne. Massedøden skyldtes et antibiotikum, man havde givet køerne for at gøre dem resistente mod sygdomme. Køerne overlevede, men kødet blev giftigt.
George-Louis Leclerc betragtes i dag som faderen til evolutionismen, og Rauschenbergs værk har forlængst indskrevet sig i det 20. århundredes kunsthistorie med samme selvfølgelighed, som vesterlændige valfarter til Indien i en evig søgen efter det spirituelle. Hvide monokromer hænger tavse og gådefulde på kunstmuseer verden over, mens køernes hellige kadavre rådner i solen.